Saturday, December 3, 2011

- LIKU-LIKU MELAHIRKAN KAMOO - (PART 2)


11 Nov 2011

Bangun pagi kemas2 bag pakaian tuk menyerah diri ke Hospital Serdang petang tu, kemas2 skali bag pakaian baby sbb dalam masa 2-3hari baby akan dilahirkan. Pas encik suami pulang solat jumaat terus menuju ke Dewan Bersalin, Hospital Serdang. Dah siap register macam biasala kena lepak kat tempat menunggu dulu sementara nak dapatkan katil..Seperti sebelum ni jugak, hampir nak masuk waktu maghrib baru la dapat naik ward.

Lepas hantar barang aku, encik suami pulang ke rumah.


12 Nov 2011

Bermula episod memaksa baby dalam pewut keluar.Lebih kurang kol5.30 pagi aku dikejutkan oleh nurse suh pergi bilik rawatan sbb doc nak masukkan ubat. Lebih setengah jam aku tunggu doc datang, sampai tersengguk2 aku kat kerusi ngantok giler...Bila doc sampai terus je panggil nama suh masuk..Ubat pertama dimasukkan dengan bukaan 1cm sahaja...Dah selesai aku terus sambung tido semula..lagipon lepas masuk ubat kena baring lebih kurang sejam untuk ubat tu menyerap sepenuhnya.

Lebih kurang kol12.30 doc panggil lagi ke bilik rawatan untuk check bukaan jalan. Bukaan tetap 1cm jugak..makanya ubat yang kedua dimasukkan...sambung tido lagi aku...Duduk kat hospital ni asik tido jek..hahahahahah..........
 Walaupon ubat kedua dimasukkan aku tetap tak rase sakit..nurse selalu la datang tanya "Puan ade kuar darah @ air??...Ade rase mengeras??.." aku hanya mampu menggelengkan kepala..Memang tak ade tanda2 dan sakit langsung.


13 Nov 2011 

Seperti hari sebelumnya, nurse kejut seawal 6.00am suh pergi bilik rawatan sbb doc nak cek bukaan...Sama seperti semalam jugak bukaan tetap 1cm, makanya ubat yang terakhir dimasukkan, menunggu la selama 6jam untuk cek bukaan semula samaada ade progress @ tidak..Lebih kurang kol12 lebih pergi lagi bilik rawatan untuk cek bukaan, nampaknya ade progress sket tapi hanya 2cm. Doc cakap kita tunggu sampai esok, kalau tetap sama, aku kena terus hantar ke dewan bersalin untuk proses seterusnya.

Aku tetap x rase sakit sangat2, rase sakit sebab selalu kena cek bukaan tu adalah.


14 Nov 2011

Pagi2 doc dah datang buat check up, dari result cek jantung baby doc cakap aku ade mengalami contraction tapi secara realitinya aku x rase sakit pon.. Maka doc pon buat keputusan aku mesti dihantar ke dewan bersalin untuk proses memaksa kelahiran petang tu jugak.

Lebih kurang kol4 petang aku dihantar ke dewan bersalin, siap2 tukar baju terus nurse2 yang bertugas cucuk sana sini, sebelah tangan masukkan ubat paksa bersalin, sebelah tangan lagi masukkan ubat insulin sbb aku ade kencing manis ketika mengandung..8 jam aku menahan sakit yang x berapa nak sakit sangat, tapi selama 8jam tu bukaan tetap 2cm..Kesian encik suami menunggu sambil tersengguk2 tepi katil tapi si isteri tetap jugak xde tanda nak bersalin normal.


15 Nov 2011

Kol 12.00am doc datang untuk cek bukaan untuk kali terakhir, sebab aku dah masuk ubat selama 8jam. Bukaan tetap 2cm. Terus doc arahkan nurse siapkan aku untuk menjalani pembedahan secepat yang mungkin sbb air ketuban dah dipecahkan mase kol4 petang tadi, takot baby lemas maka pembedahan kena jugak dilakukan seawal pagi tu.

Dah siap sedia semua, aku di tolak ke dewan bedah plak, punya sejuk kaku macam duk dalam peti sejuk, sampai kejang2 kepala aku menahan kesejukan..Operate ni xla rase sakit tapi yang paling sakit adalah time doc nak cucuk ubat bius, rasenya lebih dari 15kali dier cucuk untuk dapatkan tempat yang strategik untuk masukkan ubat bius kat belakang aku..Dah selesai masuk ubat bius, pembedahan pon dijalankan.

Tepat kol 1.20am kedengaran tangisan bayi, dalam keadaan kesejukan tu mengalir jugak air mata aku, akhirnya lahir jugak si kecil kami...15minit kemudian nurse datang bawak baby kat aku, nurse suruh tengok aku dapat baby ape.....yeah she is a GIRL....terketar2 aku jawap my baby is girl....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Tamat sudah, nantikan entry introduce our baby....







0 comments:

Related Posts with Thumbnails