Saturday, December 3, 2011

- LIKU-LIKU MELAHIRKAN KAMOO - (PART 1)

Ketika usia kandunganku 33 minggu berat badan naik mendadak, Jadinya doc sarankan buat MGTT test skali lagi, Keesokkannya pergi klinik lagi menghadap doc untuk buat MGTT test skali lagi. Selesai test masuk kije dengan hati yang gundah gulana, risau pasal result..Lebih kurang 30min nak balik kije, Klinik ade sms "Result puan dah sampai, doc nak jumpa esok pagi"...Aku dah agak mesti ade something wrong ngan result test pagi tu.

Keesokkan harinya, pagi2 lagi aku dah terpacak kat klinik untuk berjumpa ngan doc. Memang sah result MGTT test semalam menunjukkan yang aku ade kencing manis sbb kandungan gula dalam darah terlalu tinggi. Jadinya doc mintak aku refer terus ke Hospital, aku pilih hospital serdang. Doc buat surat dan mintak aku pergi hospital hari yang sama jugak sebab kalau lambat takot ade effect kat baby.

Jadi terpaksala encik suami amek emergency leave sbb nak bawak aku pergi hospital. Sampai hospital terus pergi ke klinik ibu mengandung, punya la ramai orang sbb hari tu adalah hari checkup ibu mengandung. Jadi aku menunggu dengan penoh kesabaran. Apabila nama dipanggil, nuse hanya sampaikan pesanan doc..mintak aku jumpa pakar pemakanan & buat BSP test dan datang semula hospital 3minggu akan datang (3 Nov 2011)..Jadinya pulanglah kami berdua dengan hati yang sangat2 x sedap, risau & macam2...selama 3minggu tu aku kena jaga makan..x boleh makan manis2 & makanan yang boleh menaikkan kandungan gula.


03 Nov 2011

Pagi2 dah bangun sbb ade appointment ngan hospital serdang. Berbekalkan result BSP test kami berdua menuju ke hospital serdang. Agak lama jugakla menunggu giliran. Bila giliran aku sampai, dengan hati yang berdebar2 masuk bilik doc...Doc tengok result yang aku bawak, tengok2 belek & terus bg kata putus...Aku terpaksa ditahan ward ari tu jugak sbb result BSP test tu menunjukkan kandungan gula dalam darah aku sudah tak terkawal so kene masuk ward untuk start insulin & dalam masa yang sama kena makan ubat darah tinggi sbb tekanan darah aku pon tinggi... Keluar dari bilik doc terus jumpe nurse, x sempat nak pusing2 pergi lunch nurse dah tolak aku pergi dewan bersalin untuk daftar masuk ward..Masa tu lebih kurang kol 12 lebih, Punya la ramai patient nak dekat maghrib baru aku dapat naik wad.

Perasaan time tu memang xtau nak cakap dah la, sbb x pernah kena tahan wad..Nasib la dapat katil yang jiran sebelahnya sgtla peramah so xlah aku bosan duk kat wad tu.... Encik suami naik wad sekejap jek hantar beg baju, kebetulan bag baju memang dah ade dalam kereta jd x payah la encik suami balik umah amek barang2 aku.


04 Nov 2011

Tido di wad sangatla tidak lena, Bila nak lena jek ade je nurse datang "Puan nak cek jantung baby".."Puan makan ubat darah tinggi".."Puan nak cek darah"....sampaikan 3 - 4 pagi pon kejut aku sbb nak cek tekanan darah...dengan mamai2 hulur je la tangan... Hari2 berikutnya pon macam tu jugak, setiap masa ada je nurse nak cek ape2.....


06 Nov 2011

Belum pon sempat sarapan doc dah datang wat check up...pas dah tengok result2 yang diambil oleh nurse kt situ, doc pon cakap "Puan boleh balik dulu, nanti cukup 38week datang smule untuk bersalin"....Berbunga2 aku dengar.......tapii......sedih tetap sedih sbb hari tu adalah hari raya aidiladha, x pernah sambut raya kat ward, kali pertama sambut raya tanpa ketupat rendang..huhuhu....sedih lagi encik suami sebab keseorangan di rumah di pagi raya sambil mendengar takbir raya. Bila dapat tau aku dah leh kuar wad, encik suami terus kemas2 bag untuk amek aku dah terus direct pulang ke kampung...

Tapi, walaupon dapat kuar wad x boleh bersuka ria jugak, sebab kena datang semula masuk wad 11 Nov 2011 dengan membawa result BSP test untuk 3hari berturut2 & result tekanan darah untuk setiap hari. Makan jugak haruslah dijaga, x boleh makan manis2, masin2.....Tak bermakna jugak pulang raya ku, sbb tak boleh nak melantak ketupat rendang...Tapi demi keselamatan babay yang bakal dilahirkan, ku tahan jugak nafsu makan ku....


0 comments:

Related Posts with Thumbnails