Tuesday, May 18, 2010

Kelip - Kelip Firefly

Pas jadi telor & popcorn gurl saye with my sis n my cousin pg taman kelip-kelip kg Kuantan. Lbh kurang kol7 lbh ktrg pg...1st time pg, of cosla terlepas simpang...heheheehh tapi ktrg selamat jgk smpai. Rupe2nyer nk tgk kelip2 ni kene naik bot, kene byr rupenyer, igtkn free...tp disebabkn ktrg dh meredah gelap gulita, ktrg pon kongsi2 la byr tuk tgk kelip2..1bot RM40, 1bot blh naik 4org, tp kami naik 3org jek, sbb ktrg dtg 3org jek...hihihi
Berbaloi jgkla ktrg byr Rm40, memang menarik tgk kelip2, mule2 x caye...siap suh adik tgk btol2, mane tau ade mentol kecik2 yg berkelip2 kn...tapi memang btol kelip2 siap terbang2 lagi bile ktrg sentuh tpt dier ddk...cantik!! The light from the fireflies glowing on the trees made the trees looked so beautiful


Kelip2 adalah sejenis kumbang yang juga dikenali dengan nama tempatan seperti api-api @ kunang-kunang. Terdapat lebih kurang 2,000 spesis kelip2 di seluruh dunia yang kebanyakannya terdapat di hutan hujan tropika. Di malaysia terdapat pelbagai spesis kelip2. Kelip2 dapat dibezakan melalui kadar kelipan, perangai, saiz,warna dan bentuk jantina, larva dan habitat. Terdapat juga spesis kelip2 pada siang hari yang tidak mengeluarkan cahaya langsung ataupun kelip2 betina yang tidak terbang.

Serangga ini amat menyukai iklim semulajadi yang lembap dan panas. Kawasan kegemarannya adalah di hutan, padang, di kawasan setinggi 1500 meter, di taman2 di kawasan bandar, berhampiran kolam, anak sungai, tasik dan sungai. Kebanyakkan kelp2 merupakan serangga nokturnal yang biasanya dijumpai bermula pada waktu senja.

Tarikan utama kelip2 adalah cahaya yang dihasilkan olehnya.Kadar kelipan kelip2 juga tidak sama dan bergantung kepada jenis spesis.



welcome


***


Muke gembire dpt tgk kelip2


Dalam bulatan merah tula kelip2, x nmpak sgt sbb pakai flash, kalu x pakai flash kangsung x nmpak


Air mineral free

0 comments:

Related Posts with Thumbnails